فضائل سوره مائده

فضائل سوره مائده

دورنمايى از اين سوره

    در اين سوره نخست مؤمنان را به سوى وفاى به عهد مى‏خواند سپس مطالبى را درباره خوردن گوشت حيوانات بيان مى‏كند و بعضى از احكام حج و قربانى كردن را مى‏آورد و مردم را از ظلم و تعدى به ديگران منع مى‏كند و به سوى همكارى و تعاون در كارهاى نيك مى‏خواند. سپس بعضى از حيواناتى را كه خوردن گوشت آنها حرام است برمى‏شمارد و در وسط آن از اكمال دين و اتمام نعمت و مأيوس شدن كافران از نابودى اسلام سخن به ميان مى‏آورد كه به گفته مفسران مربوط به نصب على بن ابى طالب (ع) به خلافت و وصايت است.

    آنگاه از بعضى از خوردنيهاى حلال ازجمله طعام اهل كتاب و نيز درباره زنان سخن مى‏گويد و مطلب را به ذكر بعضى از احكام شرعى مانند وضو و غسل و تيمم مى‏كشاند سپس مردم را به سوى عدالت مى‏خواند تا اينكه سخن از بنى‏اسرائيل به ميان مى‏آورد و بعد از آن از نصارى سخن مى‏گويد و فخرفروشى يهود و نصارى را كه خود را دوستان و فرزندان خدا مى‏دانستند مى‏كوبد و بار ديگر حضرت موسى و قوم او را ياد مى‏كند.

    در آيات بعدى داستان فرزندان آدم (هابيل و قابيل) را ذكر مى‏كند و به دنبال آن اين حكم را صادر مى‏كند كه هركس كسى را بى‏جهت بكشد مثل اين است كه همه انسانها را كشته است و به مناسبتى كيفر محاربان با خدا و رسول را بيان مى‏كند و به دنبال آن كيفر دزدان را بيان مى‏كند كه بايد دست آنها قطع شود.

    سپس از تحريف سخنان خدا توسط يهود و از خصومت آنها ياد مى‏كند و تورات را مى‏ستايد و احكام قصاص را بيان مى‏كند سپس بار ديگر سخن را به ذكر حضرت عيسى و انجيل سوق مى‏دهد و از پيامبر اسلام مى‏خواهد كه در ميان آنها مطابق با آنچه خدا نازل كرده حكم كند. سپس مؤمنان را از دوستى با يهود و نصارى بر حذر مى‏دارد و بعضى از حالات ناصواب آنها را ذكر مى‏كند و در آيه بعدى به مؤمنان هشدار مى‏دهد كه اگر بعضى از آنها مرتد شوند، خداوند كسان ديگرى را مى‏آورد كه به احكام قرآن عمل كنند سپس ولىّ مؤمنان را معرفى مى‏كند كه عبارتند از خدا و رسول و آنها كه در حال ركوع زكات مى‏دهند كه تفسير به وجود مقدس على بن ابى‏طالب(ع) شده است.

    در ادامه سوره پس از توصيه‏هايى درباره دوستى با خدا و رسول، حزب الله را به عنوان حزب پيروز معرفى مى‏كند و مؤمنان را از دوستى با لاابالى‏ها و كفار برحذر مى‏دارد. آنگاه خطابى به اهل كتاب دارد و پس از ذكر نكاتى درباره اهل كتاب اين سخن يهود را نقل مى‏كند كه مى‏گفتند دستان خدا بسته است و آن را ردّ مى‏كند و جنگ افروزى و فتنه‏گرى يهود
1- امام باقر(ع) فرمودند: کسی که سوره ی مائده را در هر پنجشنبه بخواند ایمانش با ظلم پوشیده نمی شود و هرگز مشرک نخواهد شد. (بحارالانوار 92/273.ثواب الاعمال/222.البرهان 1/430.)

2- پیامبر خدا(ص) فرمودند: به کسی که سوره ی مائده را بخواند به تعداد هر یهودی و مسیحی که در دنیا نفس می کشد ده حسنه، و محو ده سیئة و ترفیع ده درجه عطا می شود.(مجمع البیان 3/150.)

منبع: درمان با قرآن و ذکر های مستحبی، تألیف: احمد رضا آقا دادی، انتشارات شهید حسین فهمید


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 25 ارديبهشت 1391برچسب:, | 1:48 | نویسنده : رحمت |